Viete ako reklamovať žiarovky ?

Aj žiarovka je tovar, na ktorý sa vzťahuje riadna záručná lehota. Aj keď sa vás niektorí obchodníci budú snažiť odbiť tým, že ide o spotrebný materiál, mali by ste vedieť, že pravdu nemajú. Občiansky zákonník, ani zákon o ochrane spotrebiteľa žiadny „spotrebný materiál“ nepoznajú. Právo na reklamáciu máte.

 

Čítajte pozorne, možno spravili chybu

Na obale všetkých svietidiel musia byť okrem ich parametrov označené aj doplnkové informácie. Kým pri výbere vhodnosti vás bude zaujímať označenie pätice, príkon, svetelný tok, farebný odtieň a prevádzkové napätie, pri hodnotení investície budete hľadať energetický štítok, cenu, životnosť a údaj o záruke.

Práve životnosť je kľúčovým prvkom. Ak výrobca počet prevádzkových hodín neudáva a predajca vás pri kúpe o žiadnych obmedzeniach neinformuje, platí pravidlo, že sa predpokladá plná 24 mesačná záručná doba. A to bez ohľadu na to, či budete žiarovku používať denne jednu minútu, alebo nepretržite.

 

Rešpektujte obmedzenia

Ak je počet prevádzkových hodín na obale vyznačený, ste krytí záručnou lehotou iba dovtedy, kým daný počet hodín nevyčerpáte. Znamená to, že by ste si mali odložiť nielen pokladničný blok o dátume kúpy žiarovky či žiarivky, ale zaznačiť si aj dátum jej spustenia do prevádzky. Ak vyčíslite podľa svojich návykov denný objem používania, budete vedieť na čom ste. Pri reklamácii budú tieto údaje dôležité.

 

Pozor na dodržiavanie návodov

Úsporné žiarivky nie sú citlivé iba na počet prevádzkových hodín, ale aj na spôsob použitia a vlastnosti prostredia. Životnosť skracuje vysoká frekvencia zapínania a vypínania, vysoká teplota kvôli nevhodnému tienidlu, či vlhkosť prekračujúca hranice stanovené výrobcom. Všetky pravidlá však musia byť na obale, alebo v príbalovom letáku.

Nech už sa akokoľvek rozhodnete pre reklamáciu, vždy uvádzajte v protokole skutočnosť, že ste výrobok používali v súlade s návodom výrobcu. Iba tak vylúčite svoju chybu.

 

Do pol roka výmena, po pol roku je to horšie

Ak žiarovka zlyhá do pol roka od jej kúpy, reklamácie sa riešia typicky systémom výmeny kus-za-kus. Pre predajcu by bolo príliš nákladné dokazovať, že chyba je vo vás a nie v produkte. Po tejto lehote sa všetko obracia – prípadné posudky a dokazovania by boli na vás. A to sa nevypláca.

Skúsenosti ukazujú, že pri výbere predajne je vhodné taktizovať. Ak ste sa rozhodli pre najlacnejšie svietidlá, hľadajte ich v reťazcoch, ktoré zväčša reklamácie riešia výmenou. Ak chcete investovať do úsporného osvetlenia viac, nekupujte v elektre ale v špecializovanej predajni so svietidlami. Reklamácia bude vybavená profesionálnejšie a ústretovejšie. Nie je tajomstvom, že problém pri reklamovaní je neraz v obsluhujúcom personáli.

 

Ak nepochodíte, kontaktujte výrobcu

Ak je reklamácia vybavená negatívne a vy si predsa len myslíte, že je chyba na strane výrobcu, nezúfajte. V prípade dobre etablovanej značky na trhu, môžete osloviť práve jeho. Pri sondovaní možností sme sa stretli s pozitívnym ohlasom v Osrame i Philipse. Ak je problém dohovoriť sa s personálom v predajni, treba poprosiť výrobcu. V prípade lacnej „číny“ však nedúfajte, že sa s dovozcom dohodnete. Je to zbytočná strata času.

 

Čo znamenajú prevádzkové hodiny?

Obrázok Štatistické výpočty rátajú s 1000 prevádzkovými hodinami svietidla ročne.  Ak výrobca píše o 8 rokoch alebo 8000 hodinách, tvrdí to isté. Ide však iba o matematické výpočty – skutočnosť môže byť odlišnejšia. Vo váš prospech i neprospech. Znamená údaj o hodinách životnosti ešte čosi viac? Áno, prezrádza, že v rukách držíte svietidlo, o ktorom si výrobca myslí, že vám skutočne zaistí úsporu energie z pohľadu celej životnosti. Preto bývajú aj reklamácie ústretovejšie.

Naopak, ak údaj o hodinách chýba, ide o konzumné svietidlo, ktoré vám peniaze neušetrí. Budete však môcť pokojne spávať, že neplytváte elektrinou.

Obrázok

 

Ponúka niekto dlhšiu záruku?

Philips sa drží politiky 24 mesiacov a počet prevádzkových hodín. Ak si myslíte, že svietidlo zlyhalo po dvoch rokoch predčasne, žiadajte o výmenu priamo vo firme. Osram odvodzuje dĺžku záruky od polovice životnosti. Ak je na škatuli údaj o 10 rokoch, záručná lehota je 5 ročná. Neznamená to však, že by ste po 5 rokoch nemohli žiadať firmu o výmenu. Obchodník vypadáva z hry. General Electric ponúka tiež iba 2 roky. Žiaľ, skontaktovať sa s firmou je prakticky nemožné.

 

 

 (https://domacnost.sme.sk)